این آمپول که در حقیقت نام علمی آن، لیراگلوتاید است در بازار دارویی ایران در داروخانه ها و با تأییدیه سازمان غذا و داروی کشور با نام های قلم ملیتاید و قلم ماسیزا با نسخه پزشک به فروش می رسد. بهتر است در مرحله اول بدانیم که این داروها از دسته داروهای آگونیست GLP-1 بوده و در بیماران مبتلا به دیابت، باعث کنترل قند خون و سلامت کلی بیماران و جلوگیری از بروز نارسایی کلیه و انواع سکته ها می شوند. مکانیسم کلی ملیتاید به این صورت است که با کاهش اشتها، منجر به کاهش قند خون بیماران می شود البته این به آن معنی نیست که شخصی که دارو را مصرف میکند دچار حملات افت قند خون می شود.باتوجه به این مکانیسم و اثرات آن، این دارو در بیماران با وزن بالا یا چاق توسط پزشک و بعد از بررسی اولیه سلامت بیمار از نظر بیماری های دیگر ممکن است شروع شود. تنها عارضه گوارشی این آمپول همانند جراحی اسلیو معده، ممکن است در صورتیکه رعایت کافی صورت مگیرید و میزان حجم غذای خورده شده زیاد باشد، بیمار دچار تهوع، استفراغ و یبوست یا اسهال شود. این دارو در بیماران مبتلا به دیابت به نسبت افراد عادی کمتر باعث کاهش وزن می شود. سایر افراد نیز بسته به ژنتیک شان، داروهای مصرفی دیگر و نحوه رعایت رژیم غذایی و همچنین داشتن تحرک ممکن است خیلی کم یا خیلی زیاد وزن کم کنند. باتوجه به اینکه مصرف مداوم دارو ممکن است در بیماران غیردیابتی باعث ایجاد مقاومت گردد و بعد از مدتی روند کاهش وزن متوقف گردد، باید حتماً‌دارو توسط پزشک تجویز شود و در دوره هایی این دارو قطع شود و موارد جایگزین خوراکی تجویز گردد و بعد مجدداً‌ دارو مصرف شود.

برای دریافت مشاوره در مورد شروع این دارو می توانید به صورت تلفنی و آنلاین یا مراجعه حضوری به مطب با دکتر قیّم ویزیت شوید

تزریق این آمپول روزانه است و توسط خود شخص انجام می شود. در حقیقت شما با آمپول هایی مواجه هستید که شبیه به خودکار بوده و میزان زیادی از دارو در آن قرار دارد که هر روز بخش کوچکی از آن را تزریق میکنید و البته طبق نظر پزشک به مرور دوز دارو تا حد قابل قبولی افزایش پیدا میکند.

بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض گوارشی، داروهای مورد نیاز به هنگام تهوع و یبوست به بیمار داده شود.

قلم ملیتاید و قلم ماسیزا، هر دو یکی هستند و ماده موجود در آن ها یکسان است. تنها تفاوت در این است که آمپول ماسیزا، میزان حجم بیشتری از دارو را شامل می شود.

در حال حاضر استفاده از این روش لاغری در دنیا و در مجامع بین المللی علمی بسیار مشهور و مورد پسند است که دلایل مختلفی دارد. این دارو یک داروی ضد التهاب و ضد سرطان شناخته می شود چون از طریق کاهش التهاب در بدن، با چاقی مبارزه میکند و همانطور که میدانید بسیاری از بازیگران هالیوود حتی از این آمپول ها استفاده میکنند که البته نوعی از آن که بسیار قوی تر است با نام مونجارو(تیرزپاتید) و یا سماگلوتاید با نام های تجاری ویکتوزا و وگووی تأثیرات بیشتری دارند و کاهش وزن با مونجارو ۳۰٪ طی شش ماه در مقالات ذکر شده. این عدد در مورد سماگلوتاید ۱۵٪ و در مورد لیراگلوتاید حدود ۱۰٪ است. تنها شرکت دارویی که در حال حاضر در ایران این دارو را تولید میکند فقط شرکت سیناژن است. در خارج از ایران لیراگلوتاید با نام ساکسندا به فروش می رسد که البته قیمت تمام مواردی که عرض شد در خارج از ایران بسیار گران است اما مصرف ملیتاید خوشبختانه با وجودی که اثرات خیلی خوبی در مراجعان ما داشته، به نظر قیمت قابل قبولی دارد و البته برای لاغری عموماً شامل بیمه نمی شود مگر برخی بیمه های خصوصی. در بیماران دیابت ممکن است در مواردی که وضعیت قند خون بسیار بالا باشد و با داروهای معمول کنترل نشود، شامل بیمه شود.

به طور کل این دارو قابل استفاده حتی برای مدت های طولانی هم دارد اما بهتر است همانطور که گفته شد تحت نظر پزشک دوره هایی قطع شود.

در برخی مقالات گفته می شود اگر در خانواده درجه یک شما سابقه سرطان تیرویید وجود دارد بهتر است این داروها با احتیاط تجویز شود(این مورد صرفاً در حد فرضیه است و هنوز مدرک علمی مستند و قابل قبول که براساس آن اقدام گردد، وجود ندارد.).در ارتباط با عارضه فلج اعصاب معده باید بدانید که این احتمال با همه داروها وجود دارد اما بسیار نادر است، در مونجارو بیشترین آمار بوده که تصور میشود این عدد یک در میلیون باشد. در بین مراجعه کنندگان دکتر قیّم تا به حال هیچ گونه عارضه این چنینی گزارش نشده است.

در مجموع جمع بندی میکنیم که این دارو اگر تحت نظر پزشک تجویز شود می تواند بسیار عالی عمل کند و در مواردی با جراحی های لاغری از نظر اثر ، برابری کند.

برای دریافت مشاوره در مورد شروع این دارو می توانید به صورت تلفنی و آنلاین یا مراجعه حضوری به مطب با دکتر قیّم ویزیت شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *