چرا آلودگی هوا مهم است؟

بهتر است بدانیم که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا به طور مزمن می تواند باعث خطراتی بر روی سیتسم گوارش، تنفس و قلب انسان شود. علایمی هم چون خس خس تنفس، سرفه، سوزش قفسه سینه، احساس فشار و تنگی نفس در قفسه سینه از علایم شایع آن است که به دنبال آن ممکن است حملات مکرر عفونت ریه و آسم ایجاد شود. همچنین احتمال حملات قلبی که منجر به سکته شود نیز وجود دارد. برخی بیماران دچار علایم گوارشی مثل تهوع و استفراغ، دل پیچه و شکم درد می شوند.

متاسفانه علاوه بر بیماری های حاد گفته شده، ممکن است به صورت مزمن نیز بیماری های گفته شده ایجاد ود و خطر مرگ را بالا ببرد.

پرخاشگری،رفتار های ضد اجتماعی و اضطراب به دنبال آلودگی هوا افزایش می یابد. افزایش احتمال بروز آلزایمر و پارکینسون نیز به دنبال آلودگی هوا وجود دارد.

خارش گلو، احساس جسم خارجی در گلو، افزایش عطسه و آبریزش بینی، بروز کهیر و واکنش های پوستی نیز ممکن است دیده شود. برخی بیماران دچار حساست های پوستی ممکن است شوند.

چه افرادی بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار دارند؟

کودکان کمتر از ۱۸ سال، بزرگسالان بالای ۶۰ سال، افراد با سابقه بیماری تنفسی و قلبی، افراد با سابقه بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی یا سابه مصرف داروهای سرکوب کننده سیتسم ایمنی،بماران با سابقه دیابت و فشار خون یا سابقه مصرف طولانی مدت سیگار، بیماران با سابقه اختلالات مغزی

آلودگی هوای تهران

برخی عوامل، محرک حساسیت به شمار نمی‌آیند و باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک نمی‌شوند اما ممکن است احتمال حمله‌ آسم را تشدید کنند و به همین دلیل به عنوان آلاینده شناخته می شوند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • هوای سرد
  • آلودگی هوا
  • دود سیگار و تنباکو
  • بوی شدید مواد شیمیایی
  • عطر یا سایر محصولات معطر
  • احساسات شدیدی که موجب خنده یا گریه می‌شوند

چه تدابیری می توانیم اتخاذ کنیم تا کمتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار بگیریم؟

به میزان زیاد آب بنوشید.

سبزیجات تازه میل کنید.

پیاده روی روزانه را در مکان های مرتفع وسرسبز انجام دهید و سعی کنید در ساعات خلوت روز باشد و در مکان های آلوده ماسک بزنید.

ویتامین C میل کنید.

هویج و کدو میل کنید.

لبنیات بیشتری مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *