بیمارى کووید-١٩ به دنبال عفونت با یک ویروس از خانواده کرونا ویروس ها مى باشد که تظاهرات متنوعى دارد. 


این بیمارى از اواخر سال ١٣٩٨ به صورت یک بیمارى همه گیر در دنیا شناخته شد. در ابتدا ببشترین تظاهرات این بیمارى به صورت علایم تنفسى بود. بعد از گذشت مدت ها و با افزایش آگاهى و تجربه ما نسبت به این بیمارى، امروزه مشخص شده است که ابتلا به این ویروس مى تواند علاوه بر ایجاد تظاهرات ریوى، باعث ایجاد ضایعات پوستى، درگیرى سیستم گوارشى، سیستم بویایى و چشایى، سیستم شنوایى، سیستم مغز و اعصاب، عروق خونى و … شود.

اگر بخواهیم این علائم را خلاصه کنیم، باید از گلودرد، گوش درد، آبریزش و سوزش بینى، سرفه، عطسه، تب، گوش درد، بدن درد، کاهش حس بویایى و چشایى، تهوع و استفراغ، دلپیچه، اسهال، افزایش رفلاکس اسید معده، هرگونه ضایعه پوستى مشکوک، هرگونه علائم فلج عضلات، تنگى نفس، درد قفسه سینه و .. نام ببریم. در برخی موارد علایم بیماری فقط به شکل شعله ور شدن علایم بیماری زمینه ای است. به طور مثال بیماری که مبتلا به پرفشاری خون است ممکن است علی رغم مصرق داروهای فشار خون مثل قبل، دچار حملات افزایش فشار خون شود و یا به طور مشابه در بیماران مبتلا به میگرن یا آسم یا …، حملات بیماری تشدید یابد.

علائم این بیمارى در هر شخص ممکن است فقط به صورت یک یا دو علامت باشد و صرفاً فقط یک سیستم را درگیر کند.ممکن است در طول زمان و بعد از چند روز، سایر علایم اضافه شود. در بسیارى از موارد، درگیرى چند سیستمى وجود دارد.

عموماً هر شخص از روز اولِ شروع علائم تا نهایتاً ده روز بعد(به شرط عدم وجود تب در ٢ روز اخیر) ناقل این ویروس است و توانایى انتقال این بیمارى به دیگران را دارد. در گونه دلتا ممکن است نوسانات علایم بیمار تا ۳ هفته هم طول بکشد. پیک پنجم کووید در ایران با ابتلای غالب به کووید دلتا همراه بود.

رعایت نکات بهداشتى، جدا کردن محیط زندگى فردِ بیمار (قرنطینه) و عدم استفاده از سرویس بهداشتى مشترک علاوه بر ماسک زدن، امرى ایده آل براى کنترل این بیمارى است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *